Сторінка реабілітолога

«Здоров'я — не все, але без здоров'я немає нічого», — сказав мудрий Сократ.

Здоров'я і розвиток дітей — одна з головних проблем сім'ї і школи. Здоров'я дітей в останні роки має стійку тенденцію до погіршання. Йдеться не лише про фізичне, але й про психічне здоров'я. Несприятливий екологічний стан середовища, досить низький соціально-економічний рівень життя більшості населення країни призвели до зниження захисних і пристосувальних можливостей організму.

Низький рівень здоров'я дітей позначається і на процесі їх адаптації до навчальних навантажень і ще більше загострює проблему. Це і хронічні простудні захворювання, і погіршення зору, сколіоз, а як результат відсутності культурних людських стосунків — дитячі неврози.

Що необхідно робити, як діяти, щоб діти не втрачали здоров'я? Як зберегти і зміцнити здоров'я дитини?

Здоров'я дітей це загальна справа. Більш того, вона обумовлена загальним станом країни. Тому проблему здоров'я дітей потрібно розв'язувати комплексно та усім разом.

Навряд чи можна знайти батьків, які не хочуть, щоб їхні діти зростали здоровими. Та все ж, яка вона — здорова дитина?

Перш за все. Якщо вона й хворіє, то це трапляється нечасто, триває недовго і минає без ускладнень. Вона життєрадісна та активна, доброзичливо ставиться до людей, що її оточують, — дорослих і дітей. Позитивні емоційні враження превалюють в її житті. А негативні вона переносить стійко і без поганих наслідків.

Розвиток її фізичних, перш за все, — рухливих якостей відбувається гармонійно. Нормальна здорова дитина рухлива, швидка, спритна і сильна. Добовий розклад її життя відповідає індивідуальним біоритмічним і віковим особливостям: це оптимальне співвідношення між часом, коли дитина не спить, і сном, періодами підйомів і спадів активності. Несприятливі погодні умови, їх різкі зміни на здоровій дитині не позначаються, бо вона загартована, її система терморегуляції добре

натренована. Тому, зазвичай, така дитина не потребує будь-яких ліків. Завдяки раціональному харчуванню і постійній увазі до занять фізкультурою така дитина не має зайвої маси тіла.

Правильна постава не дається від народження. Це умовний рефлекс, і його необхідно виробляти. 

Виконувати п'ять простих правил.

  •  Нарощувати дитині «корсет із м'язів». Гарна постава неможлива без рівномірно розвиненої мускулатури. Корсет із м'язів рятує навіть того, кому не пощастило із спадковістю, кому від батьків дісталися слабкі з'єднувальні тканини — передвісники плоскостопості, короткозорості, сутулості.

  • Постійно стежити за тим, як дитина сидить, стоїть, виправляти, нагадувати, як це правильно необхідно робити. Запропонуйте дитині стати до стіни, доторкнутися до неї п'ятами, гомілками, ікрами, сідницями, лопатками і головою. Хребет випрямити, плечі розгорнути, лопатки зблизити, живіт втягнути, сідниці напружити. Оце і є правильна поза! Тіло має її запам'ятати. Звичайно, простіше розслабити м'язи, ніж сидіти або ходити прямо, але для того і є поряд, ми, дорослі, щоб попервах стежити за спиною дитини. А надалі для неї це стане звичкою.

  •  Особливу увагу звертати на позу під час писання, читання, будь-якої іншої роботи за письмовим столом. Дитина повинна сидіти так, щоб ноги, руки, спина мали опору. Висота столу повинна бути 2–3 см вище ліктя опущеної руки дитини, коли вона сидить. Висота стільця не повинна перевищувати висоту гомілки. Якщо ноги не торкаються підлоги, необхідно підставити стільчик, щоб тазостегнові і колінні суглоби були зігнуті під прямим кутом. Спина повинна впритул торкатися спинки стільця, зберігаючи поперечний вигин. Щоб відстань до очей не перевищувала 30 см, книгу краще поставити на пюпітр, тоді не доведеться схиляти голову. Неправильна поза під час роботи за столом дуже псує поставу!

  •  Стежити, щоб у дитини не з'явилася плоскостопість, яка порушує правильну опорну функцію ніг, ноги швидко втомлюються, вісь таза нахиляється і постать порушується. Своєчасне виявлення плоскостопості зазнає виправлення. Зверніться до ортопеда, не задавнюйте цю проблему.

  •  Стежити, щоб постіль не була занадто м'якою. Матрац має бути рівним, жорстким, подушка — маленькою, низькою, ліжко — такої довжини, щоб ноги можна було вільно випростувати. У ту значну частину доби, яку відведено для сну, хребет повинен почуватися комфортно, і йому потрібна жорстка постіль.

Гімнастика, фізичні вправи, ходьба повинні міцно ввійти в повсякденний побут кожного, хто хоче зберегти працездатність, здоров'я, повноцінне і радісне
Гіппократ

Одними з основних умов і факторів, які сприяють гармонійному розвитку дитини з порушеннями опорно-рухового апарату є систематичне запровадження занять з фізичної реабілітації.

Фізична реабілітація передбачає застосування з лікувальною і профілактичною метою фізичних вправ і природних факторів у комплексному процесі формування, відновлення здоров'я, фізичного стану та працездатності дітей з особливими потребами.

Вчитель-реабілітолог впродовж навчального року здійснює комплексну допомогу дітям з ООП, впливаючи на моторну сферу та фізичний розвиток дітей, у яких порушена функція опорно-рухового апарату. Сприяє максимально можливому розвитку (фізичному, моторному, тощо), підтримує та відновлює втрачені або послаблені рухові функції.

Щоб уникнути подальших негативних змін у здоров'ї дитини, рухова активність для дітей з особливими потребами вкрай необхідна. Правильне фізичне виховання дітей зміцнює і загартовує організм, підвищує резистентність до впливу негативних факторів навколишнього середовища, є найбільш ефективним засобом неспецифічної профілактики і найважливішим стимулятором гармонійного росту і розвитку дитини з ООП.

ЗАВДАННЯ ФІЗИЧНОЇ РЕАБІЛІТАЦІЇ В ПРОЦЕСІ ПРОВЕДЕННЯ КОРЕКЦІЙНО-РОЗВИТКОВИХ ЗАНЯТЬ

  • Підвищення стійкості і опірності організму дитини до несприятливих факторів навколишнього середивища;
  • розширення біологічних можливостей організму дитини (центральної нервової системи, серцево-судинної, дихальної та інших систем);
  • формування культурно-гігієнічніх навичок;
  • нормалізація тонусу м'язів дитини через інтеграцію рухової діяльності;
  • загальна релаксація організму та часткова релаксація окремих спастичних м'язових груп;
  • подолання слабкості (гіпотонії, гіпотрофії) окремих м'язових груп та загальної м'язової гіпотонії;
  • покращення рухливості в суглобах;
  • покращення м'язово-суглобового відчуття і тактильних (шкірних) відчуттів;
  • формування вестибулярних реакцій (повороти, нахили, перевертання);
  • формування повноцінних опірних реакцій верхніх кінцівок, тазу та нижніх кінцівок;
  • розвиток статичної та динамічної рівноваги дитини;
  • розвиток загальної та дрібної моторики пальців рук;
  • формування рухових вмінь та навичок;
  • розвиток координації рухів, спритності, витривалості;
  • розвиток відчуття ритму;
  • формування правильної постави, ходи та корекція порушень їх функцій;
  • корекція плоскостопості та вальгусної деформації стоп;
  • відновлення втрачених або послаблених рухових функцій та працездатності організму дітей з порушеннями опорно-рухового апарату;
  • формування здатності здійснювати комунікацію в різних сферах спілкування з урахуванням мотивації, мети та соціальних норм поведінки.

Чим небезпечна плоскостопість?

  • Проблеми з гомілковостопними суглобами: вивихи, підвивихи;
  • Проблеми з колінами: артрити, артрози, травми зв'язок, менісків;
  • Скручування таза і викривлення хребта;
  • Болісні головні болі;
  • Підвищена стомлюваність;
  • Погіршення зору.

І це далеко не повний список...Вальгусна деформація стоп в дитячому віці може стати не тільки причиною формування неправильної ходи, в результаті цієї патології стопа перестає виконувати свою основну роль амортизатора і захищати хребет від підвищених фізичних навантажень при бігові, ходьбі, під час занять спортом.

Не варто думати, що при вальгусних порушеннях можна обійтися звичайними фізичними вправами, вони підійдуть лише для підтримки нормального стану ніжки. Тільки спеціальний ЛФК при вальгусній деформації стопи допоможе швидко і ефективно вирішити проблему.

Перераховані захворювання опорно-рухового апарату у дітей на ранніх стадіях піддаються повній корекції, а на більш пізніх, наприклад сколіоз III-IV ступеня, зовнішній дефект і ймовірність розвитку ускладнень можна звести до мінімуму. 


Шановні батьки, піклуючись про фізичний розвиток Вашої дитини вдома, користуйтеся низкою наданих порад:

  • Привчайте дитину до дотримання вдома режиму дня, санітарно-гігієнічних та культурно-гігієнічних вимог.
  • Виконуйте щоденно разом з дитиною ранкову гімнастику, проводьте процедури загартування.
  • Облаштуйте в квартирі спортивний куточок.
  • Розвивайте в дитини вміння виконувати вправи з основних рухів - вправляйтеся в ходьбі, бігу, стрибках, повзанні, лазінні, утриманні рівноваги, виконанні вправ із м'ячем.
  • Грайте разом з дитиною в рухливі та спортивні ігри, які сприяють розвитку гнучкості, швидкості, спритності.
  • Піклуйтеся про забезпечення дитячого організму необхідними вітамінами. Вводьте до щоденного раціону дітей сезонні овочі та фрукти. 
© 2020 КЗ "Інклюзивно-ресурсний центр" ТМР. Інклюзивна освіта-  рівні можливості для кожної дитини.   
Створено за допомогою Webnode Файли cookie
Створіть власний вебсайт безкоштовно! Цей сайт створено з допомогою Webnode. Створіть свій власний сайт безкоштовно вже сьогодні! Розпочати